Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bodka po bodke

Bodka je pravdepodobne to najjednoduchšie interpunkčné znamienko. Používame ju ako nôž k orezaniu vety na požadovanú dĺžku.V tomto príbehu hrá bodka hlavnú úlohu.
Súľovské vrchy

Sedela som v dome mojich rodičov – v starom kresle mojej mamy – a sledovala som, ako môj otec veselo zápasí s mojimi takmer dvojročnými dvojčatami. Jedno dieťa by hravo zvládol,  ale druhé dieťa s chichotom zaútočilo naňho zozadu. Nedalo sa nezasmiať. Ale stále som bola zmätená a nahnevaná zo sledu udalostí, ktoré nás sem priviedli. Boh či vesmír mi mali čo vysvetľovať!              

Pred menej ako dvoma rokmi som podľa svojho najlepšieho úsudku a bez vedomia môjho lekára prišla do Bratislavy, kde žili moji rodičia, aby som produkovala a režírovala šou, ktorú si objednala moja produkčná spoločnosť. Bola som v 32. týždni tehotenstva s dvojčatami, ale jedna vec, ktorú som sa naučila pri práci v divadle bola, že keď príde príležitosť, reagujete.

S manželom Paulom sme už mali dve deti, dvojročnú Lianu a šesťročného Eliota, ktorí prišli s nami. Šoférovali sme priamo z nášho domova v zahraničí. Celý čas som Paula ubezpečovala, že to bude len krátka návšteva. Urobím koncert, mama a otec budú mať šancu stretnúť sa so svojimi vnúčatami a potom by sme išli domov.

Bola som práve v dome rodičov – keď mi praskla plodová voda. O šesť hodín neskôr prišli dvojčatá na svet. Okamžite ich previezli na JIS. Paul sa musel vrátiť do práce a Eliot sa musel vrátiť do školy. Aj po prepustení z nemocnice boli predčasniatka príliš krehké na to, aby zvládli dlhú cestu domov a tak som s nimi a malou Lianou zostala v dome mojich rodičov.

Bolo to drsné odlúčenie. Fungovala som akoby naprázdno. Veľa času mi zabralo nakŕmiť a postarať sa o novorodencov a zároveň sa snažiť zachovať si nejaký zmysel pre normálnosť, telefonovať Paulovi („Ako bolo v práci?“) a Eliotovi („Ako bolo v škole?“). Aspoň moji rodičia mi mohli pomôcť. Mama bola učiteľkou a nikto nebol lepší s deťmi ako ona. Nikdy nepremeškala šancu v správnej chvíli odovzdať životnú lekciu, bez ohľadu na to, aký si bol mladý.

Nakoniec sme sa s Paulom rozhodli žiť natrvalo v Bratislave. Vyzeralo to ako najlepšie riešenie. Bol tam prísľub dobrej práce pre moju produkčnú spoločnosť, Paul dostane novú prácu a zostaneme u mojich rodičov mesiac alebo dva, kým si nenájdeme vlastný dom.

Paul musel vo svojej novej práci ale rátať s výrazne nižším platom. Ale zlatá príležitosť pre moju produkčnú spoločnosť stroskotala a my sme nemali prostriedky na kúpu nového domu a dokonca ani na prenájom. Tak sme boli – všetci šiesti – uviaznutí u mojich rodičov. Kde bol teraz Boh? Kde bol vesmír alebo čokoľvek v čo veríme?

Potom sa mama zrútila. Mala problémy so srdcom, ale nič nás nemohlo pripraviť na to, čo sa stalo v jeden utorok skoro ráno. Zobudila sa už s tým, že sa necítila dobre. Ocko išiel naštartovať auto, aby ju odviezol do nemocnice. Nechal ju v kuchyni. Počula som ako ma volá. Bola som pri nej v zlomku sekundy. Mama bola schúlená na stoličke už v bezvedomí. Zavolala som 155. Záchranári sa ponáhľali a neúnavne na nej pracovali, zúfalo sa ju snažili oživiť. Mysleli si, že počujú tlkot srdca, no bol to len jej kardiostimulátor. Bola preč.

Musela som robiť všetky tie veci, keď zomrie milovaná osoba: utešovať môjho otca, zavolať sestre, dať vedieť cirkvi, zverejniť niečo na sociálnych sieťach, zariadiť pohreb, kontaktovať mamkiných priateľov, nájsť hudobníkov, ktorí budú hrať na bohoslužbe. Uistiť sa, že to bol pohreb, s ktorým by bola mama spokojná. Možno som vyzerala úplne vyrovnane, ale vo vnútri som sa cítila neskutočne hrozne.

A nahnevaná. Nahnevaná na Boha, nahnevaná, že sme boli vykorenení, nahnevaná, že naše deti museli sedieť v prvom rade pri tejto tragédii. Nevedela som pochopiť, prečo sa toľko z toho, čo sme plánovali pre našu rodinu, rozpadlo: sťahovanie, práca, strata. Často som počula, ako ľudia citujú Bibliu a hovoria: „Tým, čo milujú Boha, všetko slúži na dobré.“ Ako niečo z tohto čo sa stalo, malo fungovať pre niekoho dobro?

Opakovala som si to už po stýkrát, sedela som tam - v maminom kresle a pozorovala som, ako sa naše batoľatá hrajú s mojím otcom. A zrazu akoby som ju počula povedať: "Toto je bodka, Danica."

Spomenul som si na konkrétne popoludnie na strednej škole, keď som bola rozrušená, lebo som nedostala vysnívanú rolu v školskej hre. Prišla som do maminej školy a našla som ju v jej  triede. Bola som plná tínedžerskej úzkosti. Nebolo to fér. Mala som tú rolu dostať. Prečo teda nie ja?

"Je to len bodka, Danica," povedala.

"Čo tým myslíš?"

Zo zásuvky stola vytiahla hárok papiera, pracovný hárok s očíslovanými bodkami. "Čo to je?" spýtala sa a znela ako učiteľka, ktorou aj bola.

"Je to bodka po bodke," povedala som a bola som zvedavá, na čo naráža.

"Čo je to za obrázok?" opýtala sa.

"Neviem." Nevedela som porozumieť bodkám. Zdalo sa, že sú rozhádzané po celej stránke bez zjavného tvaru.

"Taký je život," povedala. „Niekedy sa nám zdajú rôzne udalosti mätúce alebo nesprávne. Väčšinu času netušíme, prečo sa veci dejú tak, ako sa dejú."

"Takže... my sme bodky?"

"Nie, my sme ceruzka," povedala moja matka a jednu mi podala. „Ceruzka nikdy nevie, čo bodky tvoria – jednoducho prechádza od jednej bodky k druhej. Hneď nevidíme celkový obraz."

Stála som tam a začala som spájať bodky. V jednom momente sa čiary spojili a odhalili rybu. To, čo som predtým nevidela, sa vyjasnilo.

Teraz, v dome mojich rodičov, som všetky udalosti prehodnotila, Možno to dávalo zmysel. Keby som len spojila tie bodky.

Prasknutie plodovej vody viedlo k tomu, že sme boli obklopení rodinou, ktorá nám pomohla postarať sa o naše predčasne narodené dvojčatá, čo nás presvedčilo, aby sme sa presťahovali späť k rodičom, kde som strávila vzácny čas so svojou mamou, počas posledného roka jej života – a umožnilo mi to byť presne tam, kde ma potrebovali, keď zomrela. Bodky, všetky. Všetko, čo sa zdalo také náhodné – dokonca kruté – ako sa to stalo, vytvorilo väčší obraz, ktorý viedol k tomuto momentu: môj otec sa prvýkrát po týždňoch smial, keď zápasil so svojimi vnúčatami a liečil sa zo svojho smútku.

Priamo tam, v kresle mojej matky, som prestala vnímať všetky tieto udalosti ako tragédiu. Potrebovala som iba dôverovať, aby sa mi odhalil krásny väčší obraz. Všetky veci môžu v našom živote fungovať dobre, bodka po bodke.

 

Autor: Jana Melišová | čtvrtek 25.5.2023 19:14 | karma článku: 37,52 | přečteno: 1212x
  • Další články autora

Jana Melišová

Máš padáka!

Hovorí sa, že najťažšie sa nám prekonávajú prekážky, ktoré sa nám zdajú nezdolateľné. Niečo na tom bude.

23.4.2024 v 14:42 | Karma: 20,77 | Přečteno: 2412x | Diskuse| Poezie a próza

Jana Melišová

Keby bol chlapec hlúpy, tak to neriešim

Kam smeruje liberálna demokracia? K rozvoju človeka alebo k jeho úpadku? Jestvujú sú riziká slobody?

16.4.2024 v 21:36 | Karma: 24,28 | Přečteno: 1561x | Diskuse| Společnost

Jana Melišová

Korčok či Pellegrini? Kiežby bol víťaz volieb prezidentom nás všetkých

Dnes si volíme hlavu štátu. Prieskumy naznačujú možný výsledok, ale Slovensko je špecifické. Na prvom mieste je parlament, až potom prezident. Volič už neraz ukázal, že môže prekvapiť.

6.4.2024 v 13:12 | Karma: 37,04 | Přečteno: 4726x | Diskuse| Společnost

Jana Melišová

Na začiatku sa ukrýva koniec a na konci sa ukrýva začiatok

Mnohí hľadajú presah samého seba, či už vo svojom povolaní alebo v súkromí. Tento príbeh je o životnej ceste mladého námorníka, o tom, že všetko má nejaký dôvod, na ktorý prídeme niekedy až na konci.

5.4.2024 v 19:11 | Karma: 30,51 | Přečteno: 576x | Diskuse| Ona

Jana Melišová

Keď človek páchá zlo, kde je Boh?

Má človek slobodnú vôľu? Môžeme sa nezávisle rozhodovať a ovplyvňovať smerovanie nášho života? Čo je to sloboda. Je to možnosť voľby?

29.3.2024 v 11:54 | Karma: 28,19 | Přečteno: 633x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 184
  • Celková karma 28,04
  • Průměrná čtenost 1113x
Študovala psychológiu, právo a ekonómiu. Profesne sa pohybuje v ekonomickej oblasti.

Hovorí, že približne tridsať centimetrov z hlavy do srdca je najdlhšia púť, ktorá nás čaká na ceste životom.

"Úsmevy, ktoré rozdávaš, slzy, čo plačeš, všetko, čo dosiahneš, všetko, čo uvidíš, to bude tvoj život.
Preto sa rozhliadni a vyber si svoju zem, kde budeš dlho žiť a vysoko vzlietneš." (Pink Floyd)

Seznam rubrik