Mesačný svit

Tento príbeh je len jedným kúskom z mozaiky ľudských životov.Medzinárodné spoločensto,ktoré našlo prostriedky na záchranu finančného systému v období ekonomickej krízy,má i povinnosť pomáhať odídencom, ktorí sa ocitli v núdzi.

* * *

Tvoje oči vrhajú mesačné svetlo na cestu, po ktorej utekám, v hlbokej noci so svojou rodinou, preč od môjho domova, mojej ulice, môjho mesta a toho, čo bolo do včera mojou krajinou.

Počet osôb, ktoré sa dávajú na útek každý deň rastie. Je to ako snaha uchopiť niečo, čo sa pohybuje veľkou rýchlosťou. Každý má svoj vlastný príbeh. Každý veľa vytrpel, musel opustiť svoju komunitu, niekedy i rodinu, domy a majetok, teraz uteká bez ničoho a niekedy musí byť dokonca i svedkom toho, ako jeho rodina či priatelia zomierajú. 

Sú s nami aj iné rodiny. Prechádzajú na železničnú stanicu. V strachu, bolesti a neistote, že ich životy už nie sú ich. Môžu byť nakrájané, zamordované alebo vypálené v priebehu niekoľkých sekúnd. Aj keby nastúpili do toho vlaku a prišli by na miesto určenia v jednom kuse, boli by len kúskom toho, čím kedysi boli.

Kráčam. So sopkou v hrudi tam, kde bolo kedysi moje srdce. Moje srdce zostalo plakať na našej terase. Terase, kde sme sa stretávali pod mesačným svetlom. Keď mesiac osvetľoval noc. Vtedy si bola stále v mojej blízkosti. Aj mesiac, akoby v mojich dlaniach, bol stále na dosah.

Na chrbte nosím malý náklad. Je to teraz celý môj majetok. Pomôže nám to dostať sa k novému národu, ktorý sa stane mojím národom. A vybudovať nový život. Z trosiek života, ktorý bol vykorenený.

Vzduch je nehybný. Náhly poryv vetra prináša štipľavý dym. A narieka. Smútkom neznámych ľudí. Zo vzdialeného konca mesta, ktoré už nemôžem nazvať mojím. Pochybujem, že bude niekedy aj tvoje. Možno sú ľudia príliš otupení voči jeho objatiu.

Moja rodina sa pohybuje v hlúčiku. I tak som sám, medzi množstvom ľudí. Navzájom si zvierame ruky. Ako by sme mohli byť stratenejší, ako už sme? Môj otec, matka, bratia a sestry sú ostražití, každú chvíľu sa obzerajú späť a očakávajú, že zem, po ktorej kráčajú, ich pohltí.

Prekračujeme koniec cesty, okraj mesta a hranicu civilizácie za ním. Ale viem, že ma stále sleduješ. S očami rovnako suchými ako sú moje, s tak isto zlomeným duchom ako je ten môj a tvojím srdcom, ktoré sa snažíš utešiť myšlienkou na našu terasu.

Terasu, na ktorú sa už nikdy nemôžem vrátiť.

Všetko preto, lebo skupina ľudí so svojou ideológiou rozdelila národ. Nastalo utláčanie na výber ich strany; ťahanie imaginárnych vlákien, ktoré vytvorili, až kým nepraskli a rozbili úplne všetko. Napokon nastalo zametanie úlomkov pod koberec tmy.

Prešiel som až na okraj vodopádu, toho posledného miesta čo nás ešte spájalo. Potom som sa otočil, už ďalej neuvidíš škvrnu, ktorou som doteraz bol. Škvrna vstúpila do víru vytvoreného časom.

Stretneme sa ešte niekedy? Neviem. Ale kým budem žiť, nezabudnem na teba Yas...min...

***

Keď správa o odchode vašej rodiny z mesta nevyvolala v mojej rodine žiadne odozvy, vedela som, že sme nikdy nemali žiť spolu.

Vykročila som po schodoch na terasu, aby som ťa naposledy stretla. Bol si tam. Opustený. Spln mesiaca na nás doliehal. Neodvážil si sa ho chytiť, aby si mi ho dal.

Keď si vyslovil tri slová – „Yasmine, odpusť mi“. Môj svet sa okolo mňa rúcal, pomaly, jedna tehla za druhou. Nič si už nepovedal. Už nebolo čo povedať.

Odišiel si. S tvojou rodinou. Spolu s mnohými ďalšími. Musel si odísť od svojho národa, ktorý sa ti otočil chrbtom.

Nepozeral si sa späť. Až kým ste nedosiahli samý okraj vodopádu, odkiaľ ste sa už nemohli vrátiť späť. Nie v blízkej budúcnosti.

Dúfala som, že zostaneš v bezpečí. Keď si prechádzal troskami a vyhýbal sa vražedným davom, ktoré dychtili po krvi. Kým si sa natlačil do vlaku. Kým si nedosiahol za hranice.

Viem, že to bude pre teba ťažký život. Budete si musieť nájsť nové miesto, ktoré budete nazývať svojím domovom a novú prácu na podporu vašej rodiny. A nové prostredie na začatie vytvárania vzťahov, čo vás budú pripútavať k novej pôde, ľuďom a životu.

Prajem ti, aby si našiel niekoho, komu daruješ mesiac. Ak nie na terase, možno pri táboráku, kde sa budeš smiať sa a zdieľať svoje príbehy. A prosím, nezabudni na mňa.

Myslela som si, že sa na terasu už nikdy nevrátim. Ale toto je údel tých, ktorí zostanú. Musia znovu navštíviť terasy, domy a ulice, ktoré viedli k rozbitiu ich sŕdc na milión úlomkov. Aj keď črepiny prenikajú do ich duše.

Čas bude plynúť. Proti prúdu. Pre mňa.

Ale mladá žena nemôže žiť sama. Nie v tomto meste, nie v tejto krajine. Niet z toho úniku. Dúfam, že dovtedy mi narastie nové srdce.

Ročné obdobia sa zmenia a ja budem matkou detí. Dozvedia sa o tom, aké hrozné bolo naše rozdelenie a ako sa zrazu druhá komunita zmenila na „zradcov“, ktorí „museli byť vyhnaní“. Budú rásť s mojimi spomienkami vo svojich srdciach pre stopy, ktoré ste za sebou zanechali.

Keď narastú, poviem im – žiadny domov nie je zničenejší ako ten, kde sa bratia zmenia na nepriateľov.

Stále budem mať v srdci nádej. Nielen preto, že by som ťa chcela ešte niekedy vidieť. Ale čiara, ktorá nás rozdelila, sa raz rozmaže a nahnevaní človiečikovia sa nechajú ukolísať vo víre času. Možno nie za nášho života, ale raz...

Dovtedy ti chcem povedať, že som nikdy neverila, že mesiac môže byť iba môj. No nikdy som nepochybovala o tom, že si mi ho chcel darovať. Niektoré veci sú mimo dosahu čiar nakreslených človekom. To len mesačný svit sa zdá byť v noci nekonečný.

 

 

Autor: Jana Melišová | pátek 7.10.2022 15:30 | karma článku: 23,89 | přečteno: 1153x
  • Další články autora

Jana Melišová

Každý máme svoje Westerplatte

Westerplatte je poľský polostrov vybiehajúci z pevniny do Baltského mora. V jeho tesnom susedstve sa nachádza mesto Gdaňsk.

30.4.2024 v 12:52 | Karma: 12,09 | Přečteno: 389x | Diskuse| Společnost

Jana Melišová

Máš padáka!

Hovorí sa, že najťažšie sa nám prekonávajú prekážky, ktoré sa nám zdajú nezdolateľné. Niečo na tom bude.

23.4.2024 v 14:42 | Karma: 20,97 | Přečteno: 2586x | Diskuse| Poezie a próza

Jana Melišová

Keby bol chlapec hlúpy, tak to neriešim

Kam smeruje liberálna demokracia? K rozvoju človeka alebo k jeho úpadku? Jestvujú sú riziká slobody?

16.4.2024 v 21:36 | Karma: 24,28 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Společnost

Jana Melišová

Korčok či Pellegrini? Kiežby bol víťaz volieb prezidentom nás všetkých

Dnes si volíme hlavu štátu. Prieskumy naznačujú možný výsledok, ale Slovensko je špecifické. Na prvom mieste je parlament, až potom prezident. Volič už neraz ukázal, že môže prekvapiť.

6.4.2024 v 13:12 | Karma: 37,04 | Přečteno: 4730x | Diskuse| Společnost

Jana Melišová

Na začiatku sa ukrýva koniec a na konci sa ukrýva začiatok

Mnohí hľadajú presah samého seba, či už vo svojom povolaní alebo v súkromí. Tento príbeh je o životnej ceste mladého námorníka, o tom, že všetko má nejaký dôvod, na ktorý prídeme niekedy až na konci.

5.4.2024 v 19:11 | Karma: 30,51 | Přečteno: 577x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Z Kolumbie pašoval do Čech tašku plnou kokainu, na letišti ho zadrželi celníci

2. května 2024  10:32

Na konci minulého týdne zadrželi celníci na pražském Letišti Václava Havla cizince, který měl ve...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23,  aktualizováno  10:28

Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár

2. května 2024  7:20,  aktualizováno  10:24

Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...

V centru Hradce hořelo podkroví domu, obyvatelé bytů se vrátit nemohou

2. května 2024  10:22

V historickém jádru Hradce Králové vyhořelo podkroví nad dvoupodlažním domem. Když hasiči dorazili,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 185
  • Celková karma 27,83
  • Průměrná čtenost 1107x
Študovala psychológiu, právo a ekonómiu. Profesne sa pohybuje v ekonomickej oblasti.

Hovorí, že približne tridsať centimetrov z hlavy do srdca je najdlhšia púť, ktorá nás čaká na ceste životom.

"Úsmevy, ktoré rozdávaš, slzy, čo plačeš, všetko, čo dosiahneš, všetko, čo uvidíš, to bude tvoj život.
Preto sa rozhliadni a vyber si svoju zem, kde budeš dlho žiť a vysoko vzlietneš." (Pink Floyd)

Seznam rubrik